Alles over elektromobiliteit van BMW.

Elektromobiliteit is op dit moment het meest besproken thema als het over auto’s gaat. En toch is de kennis hiervan nog relatief gering. Zo is bijna niemand bekend met de eenheden of kan zich voorstellen dat een kilowattuur bijvoorbeeld de energie levert om 70 koppen koffie te zetten. En wie kan exact uitleggen wat de elektrische aandrijving van BMW zo bijzonder maakt?

In één oogopslag:

•  BMW: elektrische auto’s alleen wanneer deze écht ecologisch en economisch zinvol zijn; vooreerst bewust geen focus op grote actieradius.

• BMW i3: premium elektrisch model met uniek duurzaamheidsconcept dat gehele cyclus van ontwikkeling tot recycling omvat, ontworpen voor stedelijke gebieden.

• Uitbreiding van het elektrificeringsaanbod: 25 elektro- en Plug-in Hybride modellen tot 2025, waarvan twaalf volledig elektrisch.

• Uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur, met ChargeNow toegang tot het grootste netwerk van oplaadpunten.

De toekomst.

Kom maar op.

De toekomst.

Kom maar op.

BMW GAAT VOOR ECHTE DUURZAAMHEID

Elektrische modellen alleen wanneer deze nut hebben voor de klant en het milieu.


BMW Group volgt op het gebied van elektromobiliteit vanaf het begin een eigen strategie en heeft een integraal duurzaam concept ontwikkeld. Zo brengt BMW Group pas modellen met geëlektrificeerde aandrijving op de markt wanneer deze ecologisch, economisch en voor de klant zinvol zijn – en niet zodra ze technisch realiseerbaar zijn. BMW i streefde er hierbij, als kiemcel van elektromobiliteit binnen BMW Group, naar om elke elektrische auto een substantieel betere CO2-balans  inclusief productieketen, gebruik en recycling) te geven dan een vergelijkbaar conventioneel aangedreven model. Voor de BMW i3 werd dit al in 2013 bevestigd door  et onafhankelijke Duitse proefinstituut TÜV Süd met een officieel ISO-certificaat. 

Vanaf 2019 heeft BMW acht Plug-in Hybride modellen in het programma.


Tot het omvangrijke modelportfolio van BMW Group behoren naast de volledig elektrische (BEV) BMW i3, de Plug-in Hybride modellen BMW i8 Coupé, BMW i8 Roadster, BMW 225xe Active Tourer, 530e en 740e Sedan alsmede de MINI Cooper S E Countryman All4. In 2019 volgen de nieuwe BMW 330e Sedan en de BMW X5 xDrive45e. Dat zijn acht modellen met verbrandingsmotoren, die bovendien middels een elektromotor tijdelijk emissievrij kunnen worden gereden. De komende modellen kunnen een afstand van maximaal 60 resp. 80 kilometer volledig elektrisch afleggen. 

Focus op échte duurzaamheid.


BMW i heeft zijn eerste elektrische auto daarom als auto voor stedelijke gebieden ontwikkeld en in eerste instantie geen nadruk gelegd op een grote actieradius. Een elektrische auto met een accugewicht van meer dan een halve ton voor een reële actieradius van net boven de 300 kilometer – zoals in 2013 de Tesla Model S –  was voor BMW ook ecologisch geen optie. Want alleen de CO2-emissie voor de productie van de enorme accu’s van een Tesla Model S bedraagt volgens berekeningen van het Stockholmse milieu-onderzoeksinstituut IVL circa 17 ton. Ter vergelijking: dat komt overeen met de CO2-emissie gedurende het gebruik van een  verbrandingsmotor gedurende circa 200.000 kilometer, waarbij de Tesla Model S dan nog geen kilometer heeft gereden. 

Voor milieubewuste klanten, die voornamelijk  lange afstanden moeten afleggen, is een verbruiks- en emissiearme moderne diesel nog steeds de betere keuze. BMW Euro-6 dieselmodellen stoten circa 15 procent  minder CO2 uit dan vergelijkbare benzinemodellen.

Meer weten over elektrisch rijden?

Meer weten over onze visie?

De BMW i3

BMW i3: duurzame elektrische auto voor stedelijke gebieden.

De BMW i3 is een compact elektrisch model met innovatieve techniek en een gering gewicht, speciaal voor individueel verkeer in stedelijke gebieden. Zijn concept verenigt alle componenten, die voor daadwerkelijke duurzaamheid staan: een lage CO2-emissie bij de productie (stroom uit windkracht in de productiefaciliteit Leipzig), een laag gewicht (carbon-carrosserie en vele detailoplossingen) en een compacte accu.

In het interieur zijn materialen van hernieuwbare grondstoffen en gerecyclede PET-flessen toegepast. Daarbij komt een doordacht concept voor het hergebruik van recyclebare bestanddelen, met name de accu. Bovendien beschikt de BMW i3 over een krachtige elektromotor, die dankzij zijn directe beschikbare koppel in combinatie met het geringe autogewicht het voor BMW kenmerkende rijplezier biedt. Bij de BMW i3s wordt de sportiviteit door designdetails en modificaties in de vermogenselektronica nog eens verder benadrukt.

BMW i3 nu met meer dan 260 kilometer reële actieradius.

De BMW i3 (125 kW/170 pk) bevindt zich inmiddels in de derde fase van zijn ontwikkeling. Dit blijkt enerzijds uit het toegenomen vermogen in de sportieve variant BMW i3s (135 kW/184 pk), anderzijds uit de sinds 2013 duidelijk toegenomen actieradius. De reële actieradius van de BMW i3 is van de oorspronkelijke 120 kilometer gegroeid tot 260 kilometer bij het actuele model (120 Ah). Tegelijkertijd is het stroomverbruik met 13,1 kW/ 100 km bijzonder gering.

Basis hiervoor is nog altijd het lage ledig gewicht van slechts 1.270 kilogram. Dit is vooral gerealiseerd door de carbon-carrosserie en de compacte accu. Ter vergelijking: een Tesla Model S weegt met zijn zware accu 2,1 ton, een Model 3 altijd nog 1,6 ton. Dit gewicht moet ook bij de kortste stadsritten (het grootste aandeel in alle ritten) energie-intensief in beweging worden gebracht (Tesla Model S vanaf 18 kWh/100 km, in de praktijktest tot 27 kWh/100 km).

Ondanks de toename van de energie in de hoogvoltage accu in de BMW i3 kon het aandeel kobalt al met 20 procent worden gereduceerd. Kobalt is een metaal waarvan de winning ethisch en ecologisch omstreden is. BMW is er veel aan gelegen om mensenrechten, alsmede milieu-, gezondheids- en veiligheidsstandaards bij het nietindustriële delven van kobalt te garanderen.

Het opladen

Uitbreiding van de laadinfrastructuur gaat steeds sneller.

Voor grote onzekerheid en een afwachtende houding bij veel geïnteresseerden in elektromobiliteit zorgt nog steeds het  hema opladen. Waar, wanneer en tegen welke voorwaarden kan de accu zodanig worden opgeladen dat de auto rijklaar blijft? Bezitters van elektrische auto’s moeten nog altijd rekening houden met deze vragen en hun ritten zorgvuldiger plannen dan rijders van conventioneel aangedreven auto’s. En rijders van Plug-in Hybride modellen kunnen de ecologische voordelen van deze aandrijving alleen benutten als ze de accu regelmatig extern weer opladen. BMW i biedt hiervoor het servicepakket 360 ° Electric, een bundel van maatregelen om bezitters van geëlektrificeerde modellen mobiel te houden en het opladen zo eenvoudig mogelijk te maken.

 

Comfortabel thuis opladen – de BMW 530e nu ook draadloos.

Voor het comfortabel thuis opladen zijn er twee laadstations die speciaal voor modellen met BMW eDrive werden  ontwikkeld: de BMW i Wallbox. In circa een uur kan daarmee circa 60 kilometer actieradius worden „getankt“. Sinds kort  aan de hoogvoltage accu van de BMW 530e Sedan zelfs zonder kabel via een inductie-laadstation weer opgeladen worden.        De GroundPad kan in de garage of buiten op de oprit worden geïnstalleerd en correspondeert met een in de wagenbodem opgenomen CarPad. De contactloze energieoverdracht tussen deze Pads gaat over een afstand van acht centimeter  utomatisch met een laadvermogen van 3,2 kW, zodra de auto zijn parkeerpositie bereikt en de bestuurder het laadsysteem heeft geactiveerd. Laadduur: circa 3,5 uur.

Sterkere uitbreiding van het openbare oplaadnetwerk.

Fabrikanten, energieleveranciers en politiek hebben gesignaleerd dat de conversie naar elektromobiliteit alleen slaagt  wanneer ook op openbare plekken en onderweg langs het wegennet voldoende oplaadmogelijkheden ter beschikking  staan. In vele markten slaan zij nu de handen ineen om een snelle uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur te realiseren.

BMW i biedt zijn klanten met ChargeNow al langer toegang tot het wereldwijd grootste netwerk van oplaadpunten; met  een eenmalige registratie en een pas kan aan laadpalen van diverse exploitanten zonder contant geld energie worden geladen – net zo eenvoudig als het afrekenen van brandstof met de creditcard. De door BMW i geïntroduceerde service beschikt inmiddels over meer dan 200.000 oplaadpunten in 29 landen. De beschikbare laadstations kunnen middels de ChargeNow App op de smartphone of per BMW ConnectedDrive App direct in het navigatiesysteem worden weergegeven.

Offerte aanvragen

De AVG vraagt ons zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens die u aan ons verstrekt. Wilt u meer informatie, dan verwijzen we u graag naar ons privacybeleid.

Lease offerte aanvragen

De AVG vraagt ons zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens die u aan ons verstrekt. Wilt u meer informatie, dan verwijzen we u graag naar ons privacybeleid.

Inruilvoorstel

De AVG vraagt ons zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens die u aan ons verstrekt. Wilt u meer informatie, dan verwijzen we u graag naar ons privacybeleid.

Acquisitie naar aanleiding van dit formulier wordt niet op prijs gesteld!

Stel een vraag

De AVG vraagt ons zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens die u aan ons verstrekt. Wilt u meer informatie, dan verwijzen we u graag naar ons privacybeleid.

Proefrit aanvragen

De AVG vraagt ons zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens die u aan ons verstrekt. Wilt u meer informatie, dan verwijzen we u graag naar ons privacybeleid.